Belépés
Share

Bejött a Startlap “titkos fegyvere”, a Lakmusz

A külső szemlélő számára megmagyarázhatatlan dolog történt 2015. szeptember elsején: a Central Médiacsoport legtöbb termékén megugrott a látogatószám, és ez a nagy megugrás azóta is tartósnak látszik. Az ugrás mögött egy egyéves
fejlesztés gyümölcse, a „Lakmusz” áll. A mostanáig titkos fegyverről Szemők Árpádot, a rendszer kitalálóját kérdeztük, de a Startlap jövője kapcsán szóba került a Big Data és a Lájk.hu is.

Miért Lakmusz? Hogyan működik és milyen eredményeket ért el? Kérdeztük Szemők Árpádtól, aki a versenytársak miatt ugyanminden részletet nem mondhatott el, de azt azért elárulta, hogy az eddigi „push” szemlélet helyett – miszerint a Startlapon a termékek tolták a számukra valamilyen szempontból fontos cikkeket – „pull” típusú tartalomkiszolgálásra
álltak át.

Az olvasókat minden általunk elérhető tartalommal véletlenszerűen megkínáljuk, és amelyekre „szavaznak”, azokat fogják olvasni. Ennek kulcsa az olvasók érdeklődésének figyelemmel kísérése, ahol eldől, hogy egy cikk mehet-e vagy nem. Ezt a kulcsalgoritmus dönti el – akár a lakmuszpapír. Az eredmény naponta több mint 300 ezerrel több kattintás a Startlapról.

Ez így egyszerűnek hangzik. Gondolom, nem véletlenül tartott egy évig a bevezetés…

– Három területért vagyok felelős, a Central Big Data tevékenységéért, a Startlapért és a Hírstartért. Mindháromnak kulcsszerepe volt a fejlesztésben. A Hírstartnak többéves rutinja van a magyar internetes tartalmak kategorizálásában, a feedek kezelésében. A Big Data ahhoz kellett, hogy a Startlapon keletkező napi mintegy 22 millió eseményt elemezze, ugyanis az olvasók tudtukon kívül szavaznak (na, ezt nem mondom el hogyan), a Startlap pedig a megvalósítás színtere volt. Volt még egy tényező, amihez az egész cég kellett. Az eddigi leosztott szerepek helyett paradigmaváltás történt
a cégnél. Eddig a különböző termékeknek bérelt helye volt a Startlapon. A Lakmusszal szabadverseny kezdődött. Ha valaki belehúzott, akkor akár a korábbi többszörösét is kihozhatta a Startlapból. A szabadversenyből nemcsak a Central
profitált, hanem mindenki, aki a Hírstarton megjelenik (ez lényegében a teljes magyar internetes sajtó), hiszen ha valaki valami nagyon jóval állt elő, akkor azt is felkapta a Lakmusz. Ez látszik a Hírstart kirobbanó számain is.

– Szóval egy gép, emberek nélkül? Nem is kellenek újságírók a Startlapra?

– Most kell csak igazán. Ugyanis a Startlapon címek versenyeznek lead és fénykép nélkül, így aki egy hangzatos, de
becsapós címet ad, az rettentő sok olvasót szerezhet, akik utána dühösen távoznak. Például valaki kirak egy cikket azzal a címmel, hogy „Börtönben a miniszterelnök” vagy „Hajnalban mínusz 20 fok várható”, csak azt felejti el megírni, hogy a miniszterelnök egy távoli jelentéktelen országban regnált, és a nagy hidegek, pedig Bulgáriában lesznek, az nagy elérést kap, de utána dühösen csukják be a cikket az olvasók.

A 0-24-ben ügyelő újságírók felügyelik, hogy a címek kontextusban maradjanak, így jó maradjon a userélmény. Ugyanez a csapat választja ki a képes kiemelt anyagot. Ehhez szintén Big Data technológiát használnak. Alternatív képes anyagokat „futtatnak meg”, és a legsikeresebb lesz a Startlap kiemelt anyaga.

– Gondolom, a fejlesztéseknek ezzel még nincs vége.

– Valóban, lényegében minden napra jut egy új dolog, amit kipróbálunk. Ezeknek jó része zsákutcának bizonyul. Érdekes
módon a hibáinkból sokkal többet tanulunk, mint a sikereinkből. Az algoritmus legfontosabb elemei ezekből kristályosodtak ki.
A kezdeti tesztidőszakban például véletlenül egy régi címkészlet maradt bent, ütős, de egyhetes címekkel. És ezt nem azonnal vettük észre, mert a kattintások nagyon jók voltak. Az emberek egy héttel később is szívesen olvasták, hogy dugó van az M7-sen vagy valaki meghalt. Ekkor vezettük be az avulás fogalmát. Minél régebbi egy hír, annál „értéktelenebb”.

– A Startlapot sokan temetik…

– Igen, tudom, mire gondolsz. A Startlap sajátos helyzetben van. Sokan évek óta azért szeretik, mert nem változik.
Viszont ahhoz, hogy meg tudjon maradni a piaci pozíciója, változnia kell. Ezt a paradoxont sikerült feloldanom bő egyéves munkálkodásom alatt. A Startlap layoutját nagyon óvatosan pixelről pixelre tesztelve változtatjuk meg, miközben a háttérrendszereiben forradalmi változásokat hajtunk végre (mint pl. a Lakmusz). Olyan célcsoportokat, akik úgysem fognak a Startlaphoz csatlakozni, meg sem próbáljuk a mostani nyitóra terelni, őket a Startlap „mellé” orientáljuk.

Wiki rovatunk az infotainment színtere, a Lájk.hu csatlakozott a Startlaphoz, ide a fiatalabbakat tudjuk
megnyerni. A hagyományos Startlap nyitón pedig kimaxoltuk a gaminget, ami nagyon bejött a közönségünknek.

- A Lájk.hu is csatlakozott a Startlaphoz.

A Startlap erős brandjét leginkább a Facebookra sikerült átvinnünk. A nagy magyar portálok közül a Startlapé a legnépesebb és legaktívabb Facebook-közösség. Mobil elérésünk is rohamosan nő.

A nekrológokat tehát nyugodtan össze lehet tépni.

 

2016. 01. 14.