A karantén alatt Facebook-csoportként indult, azóta pedig valóságos gasztrojelenséggé nőtte ki magát a Házimenza: több tízezres közösséggé bővült, dedikált videó- és receptrovatot kapott a Nosalty-n. A mozgalom nevét viselte a Central Médiacsoport tavaszi ügyféleseménye is, amely nemcsak a közös főzés és az otthoni koszt reneszánszát ünnepelte, de a generációk közötti párbeszédet is, emellett feltérképzete a hirdetői trendeket, a legújabb magazin és online megoldásokat és összehozta a szakma apraja-nagyját. Ilyen volt gasztroportfóliós ügyféleseményünk a Normafán.
A konyha, mint időgép
A nyitó panelbeszélgetés három generációt ültetett egy asztalhoz. Kata és Erzsó, a Nosalty Nagyiprojekt című videósorozatának emblematikus főszereplői, valamint Hankusz Sára, a Nosalty TikTok-csatornájának házigazdája és Balázs Barbara, a Nők Lapja szerkesztő-újságírója meséltek arról Hering András, a Nosalty főszerkesztőjének moderációja mellett, hogy mit jelentett régen a házikoszt, és mit jelent most.
„Mama, nem maradt húsleves?” – kérdezték az unokák a reggelizőasztalnál ülve Katától, aki biztos benne: ahogy a legfiatalabbak ragaszkodása is mutatja, a húsleves és a rántott hús nemcsak vasárnapi kedvenc, hanem az identitásunk szerves része. Kata és Erzsó szerint egy pár évtizedes kihagyást követően egyre inkább visszatérünk oda, hogy ma már nem ciki otthon főzni – sőt, egyre több fiatal tér vissza a konyhába, a közös étkezésekhez és az örök klasszikusokhoz.
Ahogy Sára, a Nosalty Z generációs TikTok-arcaként meséli, 13 éves koráig minden este hatkor terített asztal várta otthon. A családi vacsora a mindennapok elhagyhatatlan elemévé vált, s bár ma már meal prepben gondolkodik, a házi koszt egy életre meghatározta az étkezéshez való hozzáállását.
Balázs Barbara szerint a házimenza nem csupán retró, hanem egy új közösségi identitás is, amely a TikTokon éppúgy megél, mint a nagymama konyhájában. „A galuskaszaggatás fortélyait azért nem lehet ellesni a TikTokról. Ahhoz az én kezem kell!” – teszi hozzá mosolyogva Erzsó.




Az étkezésben is az egyensúlyra kell törekedni
A gasztronómia világában egyre fontosabb a hitelesség. Ezt boncolgatta a „Mit mondanak a gasztrotrendek és kire hallgassunk?” című beszélgetés, ahol Pikács Árpád reformszakács, Szabó Adrienn klinikai dietetikus és Kajári Zsófia, a Nők Lapja Konyha főszerkesztője kiemelték: attól, hogy több adat áll rendelkezésünkre és egyre több szakértőtől hallunk jótanácsokat, nem biztos, hogy jobban is eszünk. A szélsőségek helyett az egyensúlyra kell törekedni, és tévhit, hogy lennének mindenkire érvényes abszolút igazságok.



„Az étel mögött mindig van arc, emlék, kapcsolat. A személytelen reklámzajban emberi történetekkel és márkasztorikkal kötjük össze az olvasókat”
A gasztronómia nemcsak ízekről, de történetekről is szól. A Central Médiacsoportnál jobban kevesen érzik a történetmesélésben rejlő kommunikációs erőt, ami a reklámzajban segít kapcsolódni, hatást kiváltani és sikerre vinni a megrendelők elképzeléseit. Erről beszélt Dévay Gabriella, a Central Médiacsoport magazin értékesítési vezetője és Éder Zsuzsanna, a kiadó digitális értékesítési vezetője.
Az újdonságok közül Dévay Gabriella kiemelte a Gasztrovendég a konyhában című rovatot, amely kifejezetten a hirdetők igényei miatt jött létre, s remek bemutatkozási lehetőséget nyújt mindazoknak, akik márkaarcaikat szeretnék előtérbe helyezni. Több különszámmal is előrukkol a Nők Lapja Konyha: május 6-án érkezik a Vendégváró falatok, majd nyári tematikával jön a Grill és Ketiparti, de lesz Airfryer különszám a Philips támogatásával és a Kenyerek és péksütemények, illetve a Karácsonyi desszertek sem maradhat ki a sorból. Idén ismét visszatér a Nők Lapja Food Awards, amely tavaly 135 ezer szavazattal zárult, s közel 2 millió embert ért el.
Éder Zsuzsanna elmondta: a Nosalty a legnagyobb gasztroinfluenszer Magyarországon, amely eddigi sikeres formátumai mellett új havi videósorozatot indít Michelin-turné néven. A sorozat a hazai Michelin-csillagos és a kalauz által ajánlott éttermeket járja végig, minél több emberhez eljuttatva a fine dining világát. A sikeres hirdetői megjelenések közül a Dr. Oetker támogatásával megvalósuló Vegán január microsite-ot, illetve a Bosch „MUM, de jó!” karácsonyi receptversenyét emelte ki.
A Central Content, a kiadó belső kreatív ügynöksége is bemutatkozott Erdélyi Péter és Tóth Alexandra kiemelt ügyfélkapcsolati vezetők előadásában, amely az elmúlt egy év kiemelkedő együttműködéseit – többek között a Béres megrendelésére forgott image videót, a VW Amarok Top Horgászhelyek videósorozatot vagy a DP Worldnek gyártott toborzóvideókat – helyezte fókuszba.




A hagyma–zsír–paprika szentháromsága előtt a magyar konyha sokkal multikulturálisabb volt – ezt mutatják a kolostori szakácskönyvek vagy az itáliai hatások Beatrix udvarából
Az eseményt a 24.hu gasztropodcastja, a Filező élő beszélgetése zárta, ahol Jankovics Márton, Sally Noémi és Inkei Bence vitatták meg a magyar gasztronómia gyökereit: mikor alakult ki, mit nevezünk „magyar konyhának”, és mit őrzünk ebből ma. A mai pirospaprikás alapok a 19. századi pásztorvilágból jöttek, a török hódoltság, az olasz és francia hatások, a kolostorok kertjeiben elültetett növények és Beatrix udvarának olasz séfjei pedig mind formálták azt, amit ma magyar konyhának nevezünk.


